با طبیعت بکر هند آشتی کنید

بعد از گوا و جیپور، شهر کشمیر در هند دیدنی و زیباست. کشمیر مهد هیمالیا است. کشمیر را به عنوان بهشت روی زمین می شناسند و یکی از زیباترین نقاط روی زمین است.منطقه جامو و کشمیر به دلیل پتانسیل بالا و موقعیت استراتژیک خود هیچ وقت روی خوش آرامش را به خود ندید و همیشه موضوع کشمکش قدرت های بزرگ هند، چین و پاکستان بود. اما وقتی وارد منطقه کشمیر می شوید، طبیعت زیبای آن همه خاطرات تلخ را از ذهن پاک می کند. گردشگران می توانند با <a href="https://lahzeakhar.com/%d8%aa%d9%88%d8%b1-%D9%87%D9%86%D8%AF">تور هند</a>به هند سفر کنند و از جاذبه های دیدنی آن بهره ببرند. اوج شکوفایی کشمیر به زمان پادشاهی گورکانی در هند و حکومت مسلمانا بر می گردد بیشتر آثار تاریخی برجای مانده متعلق به همان دوران است. هرچند که در دو دهه اخیر به دلیل وجود تروریسم، زیبایی منطقه تحت شعاع قرار گرفته است. شهر دهلی به عنوان یکی از شهرهای تابستانی هند در کنار آگرا، جیپور و ... بود تا آنکه در اوایل قرن 20 میلادی تصمیم بر آن شد تا به مناسبت پایان استعمار انگلیس پایتخت جدیدی به نام دهلی نو در کنار شهر دهلی به شیوه کاملا مدرن و اصولی ایجاد شود. به همین علت پایتخت هند از شهر کلکته به دهلی تغییر یافت.

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

از لحاظ آب و هوایی، جمهوری آذربایجان دارای چندین نوع آب و هوای مختلف است. به طوری که از ۱۱ ناحیه آب و هوایی ۹ گونه ناحیه در آذربایجان وجود دارد. درجه هوای متوسط در مناطق جلگه‌ای شمال و شرق کشور تا ۶ سانتیگراد در زمستان و ۳۶ درجه سانتیگراد در تابستان می‌رسد، در حالیکه در مناطق کوهستانی غربی زمستانها تا ۹- در زمستان و ۱۲ درجه سانتیگراد در تابستان می‌رسد.پایین‌ترین دمای مطلق در اردوباد به میزان ۳۳- درجه سانتیگراد و بالاترین دمای مطلق در جلفا به میزان ۴۶ درجه سانتیگراد ثبت شده‌است. به طور کلی شمال و شرق کشور دارای آب و هوای نسبتاً خشک و کوهستانی است در حالیکه منطقه جنوب شرقی آب و هوای مرطوب و ملایم تری دارد. مناطق غربی و شمالی و جنوبی شامل قره باغ و شمال شرقی جمهوری خودمختار نخجوان، دامنه کوههای قفقاز و ناحیه لنکران-آستارا و کوههای تالش بسیار مرطوب هستند.بیشترین میزان بارش سالانه در لنکران و به میزان ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر و کمترین میزان بارش سالانه به میزان ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیمتر در آبشوران روی می‌دهد. مناطق مرکزی شامل جلگه‌های وسیع مستعد کشاورزی است که توسط رود کورا و ارس آبرسانی می‌شوند.

باکو

درباره باکو

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان می‌باشد. باکو پر جمعیت‌ترین شهر قفقاز است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌است. بخش قدیمی شهر باکو همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌های میانه بجا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی است. جمعیت شهری در ابتدای سال ۲۰۰۹ حدود ۲٫۰۴ میلیون نفر برآورد شده است. در ابتدای سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۵۳ هزار نفر از آوارگان داخلی (ناشی از جنگ قره باغ) و هچنین ۹۴ هزار نفر پناهنده خارجی در این شهر علاوه بر جمعیت اصلی وجود داشته اند. در سال ۲۰۰۷ و در نشست وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، باکو به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال ۲۰۰۹ اعلام شد. بسیاری از توریست های تور لحظه آخری آذربایجان در این باره اتفاق نظر دراند که باکو مقصدی برای گشت و گذار و تفریحات ارزان است.

باکو

آب و هوای باکو

جمهوری آذربایجان دارای چندین نوع اقلیم آب و هوایی متنوع می باشد. درجه هوای متوسط در مناطق جلگه‌ای شمال و شرق کشور تا ۶ درجه سانتیگراد در زمستان و ۲۶ درجه سانتیگراد در تابستان می‌‌رسد، در حالیکه در مناطق کوهستانی غربی (قره باغ) زمستانها تا 12- درجه در زمستان و ۱۲ درجه سانتیگراد در تابستان می‌‌رسد. بطور کلی شمال و شرق کشور دارای آب و هوای نسبتاً خشک و کوهستانی است در حالیکه منطقه جنوب شرقی آب و هوای مرطوب و ملایمی دارد. مناطق غربی شامل قره باغ و نخجوان نسبتاً مرطوب و کوهستانی هستند. مناطق مرکزی شامل جلگه‌های وسیع مستعد کشاورزی بوده و توسط رود کر سیراب می‌شوند

سواحل زیبای باکو از دیگر مناطق بسیار مورد توجه در این شهر محسوب می‌شود. اگر هوای آبتنی در خزر را دارید، سواحل شنی فراوانی را با امکانات شنا در شبه‌جزیره آب‌شوران پیدا خواهید کرد. اگرچه به خاطر ورود گنداب‌های صنعتی و نفتی به دریا بهتر این است که حمام آفتاب را به شنا ترجیح دهید. حمام‌های ترکی مناسبی نیز برای خستگی درکردن در باکو وجود دارند. 

  • zibadarabi darabi